- Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023
ZADANIE I
„Mama, tata, siostra, brat – Rodzina to mój mały świat” – Wspomaganie wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
CELE:
· Wspieranie rodziny w rozwiązywaniu problemów rozwojowych i realizacji funkcji wychowawczych,
· Rozumienie konieczności współdziałania z przedszkolem w celu najefektywniejszego przygotowania dziecka do szkoły,
· Umiejętność obserwowania własnego dziecka i poznanie jego możliwości,
· Umiejętność rozpoznawania problemów wychowawczych i rozwojowych dziecka,
· Wyrabianie pozytywnych postaw wychowawczych i rozwojowych dzieci,
· Rozumienie potrzeby angażowania rodziców w życie przedszkola
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
· Podniesienie rangi przedszkola jako placówki opiekuńczo – wychowawczej,
· Właściwe rozumienie roli przedszkola w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym i uświadomienie, że prawidłowy rozwój dziecka wpływa na jego sukcesy,
· Przełamywanie uprzedzeń do korzystania przez rodziców z porad specjalistów (psycholog, pedagog, logopeda
L.p. | ZADANIA | OSOBY ODPOWIEDZIALNE | TERMIN | UWAGI |
1 | Realizacja podczas zajęć tematyki dotyczącej rodziny, zadań zawartych w programie wychowawczo-profilaktycznym przedszkola. | Nauczyciele wszystkich grup | Zgodnie z planami miesięcznymi | |
2 | Włączenie rodziców w realizację zadań ujętych w planie pracy przedszkola, miesięcznych planach pracy poprzez przynoszenie rekwizytów np. pamiątki z wakacji, książki, zdjęcie rodzinne itp. | Nauczyciele wszystkich grup | cały rok | |
3 | Podejmowanie działań promujących rodzinę- udział w imprezach: Święto Rodziny, Dzień babci i dziadka | Nauczyciele wszystkich grup | Zgodnie z harmonogramem | |
4 | Zorganizowanie konkursy plastyczne np. „Ozdoba wielkanocna” | Nauczyciele wszystkich grup | Kwiecień | |
5 | Angażowanie rodziców do aktywnego włączenia się do realizowanych w przedszkolu projektów i innowacji. | nauczyciele wszystkich grup | cały rok | |
6 | Nawiązanie współpracy z Radą Rodziców i rad grupowych. | Nauczycielki poszczególnych grup, dyrektor | wrzesień na zebraniu organizacyjnym z rodzicami | |
7 | Konsultacje indywidualne z rodzicami – ustalenie i podanie do wiadomości rodziców terminów. Udzielania indywidualnych porad dotyczących rozwoju dzieci. | Nauczycielki poszczególnych grup, dyrektor | rok szkolny zgodnie z ustalonym harmonogramem | |
8 | Przekazywanie rodzicom wyników z diagnozy wstępnej i końcowej, przekazywanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. | Nauczyciele wszystkich grup | Październik, kwiecień, maj | |
9 | Informowanie rodziców dziecka o objęciu go pomocą psychologiczno – pedagogiczną. Udzielanie rodzicom porad i konsultacji w ramach udzielania pomocy psychologiczno –pedagogicznej, | Nauczycielki poszczególnych grup, logopeda, rehabilitant, surdopedagog, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny, dyrektor | zgodnie z procedurą udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej | |
10 | Organizowanie spotkania z logopedą, surdopedagogiem, pedagogiem specjalnym i terapeutą pedagogicznym | dyrektor, logopeda, surdopedagog, pedagog specjalny, terapeuta pedagogicznym | rok szkolny | |
11 | Opracowanie planu współpracy z rodzicami z uwzględnieniem zadań zawartych w planie rocznym. | Nauczycielki poszczególnych grup, dyrektor | dyrektor nauczyciele | |
12 | Systematyczne zamieszczanie na tablicach dla rodziców informacji o organizacji pracy przedszkola, grupy, nadchodzących imprezach, uroczystościach, informacji o pracy wychowawczo – dydaktycznej. Umieszczanie prac plastycznych w szatni. | Zespół ds. opieki nad tablicą informacyjną, dyrektor | rok szkolny | |
13 | Zamieszczanie na stronie internetowej przedszkola informacji o organizacji przedszkola, imprezach, uroczystościach, wydarzeniach. | Zespół do spraw promocji przedszkola | rok szkolny | |
14 | Zapoznanie rodziców na zebraniu z obowiązującymi w placówce regulaminami, Statutem przedszkola, prawami dziecka, z podstawą programową itp. | Nauczycielki poszczególnych grup | Sierpień -zebranie rodziców | |
15 | Zapraszanie rodziców do pomocy w organizację imprez i uroczystości | Nauczycielki poszczególnych grup dyrektor | rok szkolny | |
16 | Angażowanie rodziców w organizowane na terenie przedszkola zbiorki, akcje charytatywne np.: zbieramy zakrętki, zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska organizacja akcji charytatywnej – sprzątanie świataZnaki Nadziei- sadzimy żonkile dla dzieci przebywających w hospicjumzbieramy kasztany itp. | Nauczycielki poszczególnych grup, dyrektor | rok szkolny | |
17 | Udzielanie pomocy rodzicom dotkniętych problemami niekorzystnie wpływającymi na codzienne życie – współpraca z GOPS, Sąd – Wydział Rodzinny i Nieletnich, Centrum Wsparcia Dziecka i Rodziny „Przystań”. | Nauczycielki poszczególnych grup, dyrektor | rok szkolny | |
18 | Zorganizowanie spotkania z panią psycholog z PPP z Pszczyny, pogadanka dla rodziców i nauczycieli– kształtowanie umiejętności wychowawczych, rozpoznawanie zagrożeń, wsparcie w sytuacjach trudnych i kryzysowych, sposoby wzmacniania odporności psychicznej dzieci | Dyrektor | W ramach Porozumienia w sprawie współpracy na rzecz wspomagania w realizacji działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej PPP Pszcyna |
ZADANIE II
„Z przyrodą za pan brat” -Rozbudzanie zainteresowań związanych z ochroną środowiska poprzez bezpośrednią obserwację, działanie.
Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
CELE:
- Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczo- ekologicznej poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie
- Rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą, kształtowanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt
- Rozbudzanie wrażliwości na problemy środowiska i odpowiedzialności za jego stan.
- Poznawanie sposobów ochrony środowiska, podstawowych pojęć ekologicznych
PRZEWIDYWANE EFEKTY
- Pogłębiają wiadomości dzieci na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi
- Kształtują podstawy zasad ochrony przyrody
- Kształtują poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
L.p. | ZADANIA | OSOBY ODPOWIEDZIALNE | TERMIN | UWAGI |
1 | Realizacja podstawy programowej. Ujęcie działań ekologicznych i kształtowania postaw odpowiedzialności za środowisko naturalne w miesięcznych planach pracy, | Nauczyciele wszystkich grup | Zgodnie z planami miesięcznymi | |
2 | Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w różnych porach roku w toku bezpośredniej obserwacji w czasie spacerów i wycieczek: -propagowanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury. | Nauczyciele wszystkich grup | cały rok | |
3 | Rozwijanie właściwego stosunku do zwierząt poprzez: – udział w co miesięcznych spotkaniach z psem w czasie zajęć z dogoterapii, – prowadzenie systematycznego dokarmiania ptaków zimą. – włączenie się w akcję zbierania kasztanów, żołędzi dla zagrody żubrów w Pszczynie, – zorganizowanie zbiórki karmy dla zwierząt w potrzebie na rzecz Fundacji “Zwierzęca Arkadia”. | Nauczyciele wszystkich grup | cały rok | |
4 | Organizowanie obchodów „Dnia Ziemi”, „Sprzątanie Świata”, „Pierwszy Dzień Jesieni, Zimy, Wiosny, Lata” | Nauczyciele wszystkich grup | zgodnie z harmonogramem | |
5 | Urządzanie w sali kącików przyrody, prowadzenie hodowli roślin, obserwacji. Prowadzenie okresowej obserwacji pogody. | Nauczyciele wszystkich grup | cały rok | |
6 | Udział w konkursach, projektach wewnętrznych, zewnętrznych propagujących ekologiczny styl życia. | Nauczyciele wszystkich grup | Cały rok | |
7 | Udział w ogólnopolskim programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury” | cały rok | ||
8 | Zorganizowanie zbiórki zużytych baterii, starych telefonów, makulatury, nakrętek. Prowadzenie segregacji śmieci w salach. | Nauczyciele wszystkich grup | ||
9 | Nawiązanie współpracy z instytucjami realizującymi zadania z obszaru edukacji ekologicznej, | Nauczycielki poszczególnych grup, dyrektor | według potrzeb | |
10 | Włączenie rodziców i przedstawicieli instytucji zewnętrznych w realizację działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego | Nauczyciele wszystkich grup | według potrzeb | |
11 | Wzbogacanie warsztatu pracy o nowe pomoce dydaktyczne. | Nauczyciele wszystkich grup | cały rok |